lördag 25 september 2010

När Grynet kommit ut (01.58) o vi gosat ett tag kom allt annat och sedan var det dags för mig att få en massa stygn på ställen där man inte vill ha dem.
Då var jag rädd. Det var det läskigaste av hela förlossningen. Gav bort grynet till Håkan för jag var rädd att tappa honom o sedan massa bedövning o nål o tråd. Uch vad obehagligt.

Sedan mer snutt vid bröstet o goda mackor o cider i champanjeglas.

Efter några timmar var det väg o mätning. 2 680g o 48 cm

Nu var vi riktigt trötta. Då får man ställa sig upp o gå o duscha och kissa ville dom.
Kom inget kiss men väldigt mycket blod.

Klädde på mig sexiga bb-trosor och ville gå tillbaka till rummet, men nej, måste kissa annars får jag inte lämna förlossningen.
Nu kunde jag kissa, blodat ner mig helt igen duscha en gång till, nya sexiga trosor o nytt försök till rummet.

Nu äntligen fick vi komma upp till BB och lägga mig i sängen. Vad skönt.
Vad Grynet gjorde blev Håkans problem. Jag var deckad. Kl var 05.30

Somnade o sov en timme. Håkan satt med en kräkig Grynet i famnen o småslumrade. Sedan blev det min tur att gosa med Grynet så att Håkan fick sova.

Han hade gjort en dunderinsats på natten. Utan honom hade jag inte klarat det utan smärtlindring o utan panik. Han satt vid min sida genom varje värk o höll ett hårt tryck i min hand så jag hade stöd att trycka ifrån. Jag var snäll mot honom hela tiden tror jag. Inge skäll eller skrik. (tror jag)

Sov o slumra med grynet hela förmiddagen o på eftermiddagen kom Grynet farmor o gammelmoster o hälsade på.
Efter det fick Grynet träffa barnläkaren som tyckte att han hade några märkliga kramper för sig.
Grynet blir flyttad till neoavdelningen o hamna under observation med trådar i huvudet, syresättnningsmätning från foten o elektroder på kroppen. Sedan blir han sondmatad genom näsan. Stackars liten.

Läkarna tar prover o de visar inget avvikande men de ser fler kramper o ryckningar.
Han ligger kvar där under observation.

Idag har de gjort ultradjud av huvudet o tagit mer prover o försökt med ryggprov, men han vill inte släppa ifrån sig några vätskor.
De försöker igen i morgon om det behövs.

Hoppas att han inte får några mer kramper nu för vi vill ha hem vårt lilla gryn.

Han har iallafall börjat snytta på bröstet o får i sig lite....under tiden mättas han med sonden. Svårt att amma när han har massor med sladdar kopplade kring kroppen.

Nu är han nymatad o sover några timmar, det ska vi också göra. Vi har fått familjerum två dörrar från honom här på neoavdelningen så vi har nära in till honom när man vill. Det är längre till toaletten o det är inte roligt när man inte har kontroll på alla muskler.

Nu ska vi också sova.
GoNatt!